Staalfederatie ontvangt predicaat Koninklijk

21 juli 2021

De in dit jaar 100 jaar bestaande Staalfederatie Nederland heeft het predicaat Koninklijk gekregen. De bij het predicaat behorende oorkonde werd tijdens de viering van het 100-jarig bestaan aan de voorzitter van de Koninklijke Staalfederatie, de heer Hans Hilbrands, overhandigd door commissaris van de Koning van de provincie Utrecht mr. J.H. Oosters. Met het Koninklijk predicaat wordt het belang van de Koninklijke Staalfederatie Nederland en haar leden onderkend.

De Staalfederatie Nederland is een gemotiveerde vereniging waarin veel nieuwe ideeën ontstaan die nationaal en internationaal weerklank vinden. De Staalfederatie is vaak in daden, maar ook als medefinancier, betrokken bij relevante projecten die de processen in de bouw en de industrie bevorderen.

Hoewel de Staalfederatie een relatief kleine vereniging is, vertegenwoordigt zij een groot maatschappelijk belang. De Staalfederatie staat voorop bij het terugdringen van de CO2 uitstoot. Door het profileren van de positieve milieuaspecten van de staal- en metaalproducten in de nationale milieudatabase, worden gebouwen, machines, schepen, boorplatformen, bruggen en andere producten gemaakt met het oog op de toekomst waarin hergebruik en recycling een cruciale rol zullen spelen. De leden van de Staalfederatie spelen een essentiële rol in de Nederlands maakindustrie en de bouw. Zonder die leden zouden de bouw en de industrie stagneren. De toegevoegde waarde die de leden van de Staalfederatie aan het productieproces brengen, is van groot belang voor het maken van de juiste productkeuze van de afnemers.

De Staalfederatie werd opgericht op 1 januari 1919 als ‘De Algemene Vereniging van de IJzerhandel’ en is dus dit jaar een eeuw oud. In de periode na de Eerste Wereldoorlog werden veel verenigingen opgericht om de wederopbouw te ordenen van Europa en Nederland in het bijzonder. De Staalfederatie is een platform voor handelaren in staal en metaal en hun stakeholders, met als doel het onderhouden van relaties en het uitwisselen en vergroten van kennis. In dit jubileumjaar stelt de Staalfederatie zich als doel om samen met haar stakeholders de staal- en metaalsector te versterken om zo de economische en politieke uitdagingen te kunnen volgen. De Staalfederatie focust op vijf speerpunten, te weten: Personeel, Logistiek, Financiering, Innovatie en Digitalisering. In de loop van dit jaar organiseert de Staalfederatie diverse bijeenkomsten waarin deze thema’s aan bod komen..