CBAM impact op staalsector
Als lid van de Koninklijke Staalfederatie wil je duidelijkheid over het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). Wat houdt het in? Wat verandert er concreet voor importeurs? En wat moet je vóór 1 september 2025 regelen om boetes en vertragingen te voorkomen?
Op deze pagina vind je:
- Een korte uitleg van CBAM
- De belangrijkste gevolgen voor staalimporteurs
- Deadline en actiepunten
- Links naar officiële bronnen
Waar gaat het om bij CBAM?
CBAM is een Europese maatregel om concurrentie eerlijker te maken tussen Europese en niet-Europese producenten. Producenten buiten de EU betalen vaak geen CO₂-kosten, waardoor hun producten goedkoper zijn. CBAM heft daarom een CO₂-heffing op bepaalde ingevoerde goederen zoals staal en aluminium.
CBAM geldt vanaf 2026 financieel en wordt stap voor stap ingevoerd. Tot die tijd loopt een overgangsfase waarin alleen rapportage verplicht is.
CBAM in het kort:
Wat is CBAM?
Europese CO₂-heffing op geïmporteerde producten zoals staal, aluminium, meststoffen, cement, elektriciteit en waterstof.
Doel:
Gelijk speelveld creëren qua CO₂-kosten binnen en buiten de EU.
Invoerheffing:
Vanaf 2026 betaal je een CO₂-heffing vergelijkbaar met het EU ETS-systeem.
Benchmarkwaarde:
Nog niet vastgesteld – bepaalt de CO₂-kosten per product en levert onzekerheid op voor importeurs.
CBAM-certificaten:
Pas vanaf 1 januari 2027 beschikbaar – 2026 wordt daardoor een overgangsjaar met extra risico’s.
CBAM-drempel vanaf 2026: 50 ton
Vanaf 1 januari 2026 geldt een nieuwe drempel: bedrijven die jaarlijks méér dan 50 ton CBAM-goederen importeren (zoals staal en aluminium), moeten een CBAM-heffing betalen. Tot nu toe was rapportage al verplicht bij zendingen boven de € 150,-, maar dankzij o.a. inzet van de Koninklijke Staalfederatie en FME is gekozen voor een nieuwe, werkbare grens: 50 ton per jaar.
Vraag vóór 1 september 2025 CBAM-toelating aan
Wil je in 2026 CBAM-goederen importeren boven de 50 ton, dan heb je een CBAM-toelating nodig van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEA).
Belangrijk:
- Vraag toelating aan vóór 1 september 2025
- Verwerking duurt ±120 dagen
- Aanvraag is kosteloos (m.u.v. tijdsinvestering)
Zonder toelating:
- Risico op boetes
- Zendingen worden vastgehouden bij de grens
- Grote verstoringen in je logistiek of productieketen
Advies: Vraag je toelating aan, óók als je denkt onder de 50 ton te blijven. De risico’s bij overschrijding zijn groot.
Meer informatie
- CBAM uitleg op NEA.nl
- Abonneer je op de officiële CBAM-nieuwsbrief van de NEA
- EU CBAM-pagina
- CBAM uitleg via belastingdienst & douane