De Koninklijke Staalfederatie is een platform voor handelaren in staal en metaal en haar stakeholders. De leden zijn importeurs van vrijwel alle halffabricaten van staal en metaal. Zonder de leden van de Staalfederatie zouden de bouw en de industrie stagneren.

Het motto van de Staalfederatie is niet voor niets ‘Samen staan we sterk’, ook in een snel veranderende wereld. In 2019 bestond de Staalfederatie 100 jaar en ontving zij het predicaat Koninklijk.

De vereniging  behartigt de belangen van haar leden naar de nationale en internationale overheden en instituten en onderhoudt overige relaties. Daarnaast voorziet de Staalfederatie haar leden van informatie en kennis in de breedste zin. En heeft zij tevens tot doel kennis uit te wisselen en te vergroten. Hiertoe biedt zij zelf opleidingen aan en opent zij voor haar leden de deuren bij andere opleidingsaanbieders.

De Staalfederatie zorgt voor de (mede)financiering en begeleiding van projecten die ten doel hebben om de CO2 lasten te verminderen, de logistiek te verbeteren en de innovatie in de sector te bevorderen.

Samenwerking

De Staalfederatie realiseert zich dat samenwerking met (keten)partners niet alleen ten goede komt aan de vereniging zelf, maar ook direct aan haar leden. Zij heeft onder andere de Koninklijke Metaalunie, FME, de gevelbranche, de metaal recycling federatie, Bouwen met Staal en andere relevante stakeholders kunnen overtuigen de handen ineen te slaan en gezamenlijk de knelpunten in de bouwsector te verbeteren.

Daarnaast werkt de Staalfederatie op projectmatige wijze samen met haar partners. De Staalfederatie voorziet een enorme groei van de Nederlandse industrie en de bouw. In steeds grotere mate zal samenwerking met ketenpartners nodig zijn om de expertise van haar leden in te zetten in het belang van de Nederlandse economie.

Binnen de Staalfederatie staan kennis, kunde, de keten en kwaliteit centraal in alle dienstverlening. Deze centreert zich rondom de – gezamenlijk met de leden gekozen – hoofdthema’s: digitalisering, duurzaamheid, ketensamenwerking, logistiek en personeel.

Bestuur

Het bestuur van de Staalfederatie maakt het beleid van de vereniging en controleert de uitvoering. Het bestuur bereidt de Algemene vergaderingen voor en stuurt het bureau aan. Verder coördineert het bestuur de activiteiten van de clusters en de commissies van de Staalfederatie. Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging naar stakeholders voor zover deze activiteiten niet zijn bepaald en betaald door de clusters.

Namens cluster bouw en tijdelijk voorzitter; Arthur Janssen
Namens cluster industrie: Henk-Robert ten Cate
Namens cluster platen: Joost van Dijk
Namens commissie opleidingen: Herman de Kwaasteniet

Update maart 2024.

Lidmaatschap

De leden van de Koninklijke Staalfederatie bundelen hun krachten om collectief te bewerkstelligen, wat als individuele onderneming niet kan worden gerealiseerd. De leden van de Staalfederatie streven er naar de staal en metaal gerelateerde marktsegmenten te bevorderen in de bouw, de industrie en
de (kwarto)platen.

Spreekt dit je aan? Word dan nu lid van de Koninklijke Staalfederatie en weet dat je belangen goed worden behartigd!