CBS Nieuwsberichten

11 maart 2024

11 maart – Productie industrie, januari 2024

De productie (kalender gecorrigeerd) van de Nederlandse industrie was in januari 5,5 procent lager dan in januari 2023.

08 maart – Omzetcijfers groothandel 2023-Q4

Het CBS heeft de omzetcijfers Groothandel gepubliceerd over het vierde kwartaal van 2023. In het laatste kwartaal van vorig jaar is 6,8 procent minder omgezet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzetontwikkeling was daarmee voor het derde kwartaal op rij negatief. Over heel 2023 was de omzet 2,7 procent lager dan een jaar eerder.

31 januari – Economisch maandbericht, januari 2024
Het conjunctuurbeeld volgens de Conjunctuurklok van het CBS was in januari negatiever dan in december. In de Conjunctuurklok van januari presteerden 10 van de 13 indicatoren slechter dan hun langjarige trend.

31 januari –Omzet detailhandel, december 2023
De detailhandel heeft in december 4,2 procent meer omgezet dan in december 2022. Het verkoopvolume was 1,7 procent hoger.

30 januari – Producentenprijzen, december 2023
De afzetprijzen van de Nederlandse industrie waren in december gemiddeld 3,1 procent lager dan in december 2022. Een maand eerder was de prijsdaling 4,2 procent.

30 januari –Producentenvertrouwen, januari 2024
Producenten in de industrie waren in januari minder negatief dan in december. Ze waren vooral minder negatief over de ordeportefeuille.

20 november – Kwartaalbeeld industrie, 3e kwartaal 2023
Omzet industrie ruim 9 procent lager in het derde kwartaal
In het derde kwartaal van 2023 was de omzet van de industrie 9,4 procent lager dan in het derde kwartaal vorig jaar. Industriële producenten verwachten per saldo dat hun omzet in het vierde kwartaal van 2023 zal stijgen. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

14 november –Internationale handel, september 2023
Het volume (werkdag gecorrigeerd) van de goederenexport was in september 4,8 kleiner dan in september 2022. Er zijn vooral minder chemische producten, voedings-en genotmiddelen, elektronische machines en optische apparaten uitgevoerd.

07 september – Nieuwsbrief groothandel september 2023
Op 9 september 2023 is een nieuwe nieuwsbrief Groothandel van het CBS gepubliceerd. In het tweede kwartaal van 2023 heeft de groothandel en handelsbemiddeling 4,5 procent minder omgezet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzetgroei was daarmee na negen opeenvolgende positieve kwartalen voor het eerst negatief. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

15 augustus – Ondernemersvertrouwen, 3e kwartaal 2023
Ondernemersvertrouwen onverminderd negatief in derde kwartaal
Het ondernemersvertrouwen komt aan het begin van het derde kwartaal van 2023 uit op -8,3 en is daarmee nagenoeg hetzelfde als drie maanden eerder. De stemmingsindicator is in evenveel bedrijfstakken gestegen als gedaald maar in bijna alle bedrijfstakken nog steeds negatief. Daarnaast zijn de verwachtingen over de inkooporders en de investeringen lager dan een jaar geleden. Dit melden het CBS, KVK, het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB), MKB Nederland en VNO-NCW op basis van de Conjunctuurenquête Nederland.

08 juni – Nieuwsbrief groothandel juni 2023
In het eerste kwartaal van 2023 heeft de groothandel en handelsbemiddeling 6,7 procent meer omgezet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzetgroei was daarmee lager dan die in de vorige zeven kwartalen. Voor meer informatie, zie: Omzet groothandel bijna 7 procent hoger in eerste kwartaal 2023 (cbs.nl)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de persdienst van het CBS.
Tel. (070) 337 44 44.
Volg ons ook op https://www.cbs.nl
E-mail: persdienst@cbs.nl