Terugblik – Staalfederatie start 2024 voortvarend: nieuwjaarsbijeenkomst in het Maritiem Museum

1 februari 2024

Om het nieuwe jaar voortvarend te starten organiseerde de Staalfederatie donderdag 25 januari 2024 de jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst, dit jaar bij het Maritiem Museum in Rotterdam. De locatie was zorgvuldig gekozen, enerzijds vanwege de offshore experience in het museum, anderzijds vanwege de spreker (zeiler Gerd-Jan Poortman) die voor deze middag was ingehuurd.

De middag werd, na de broodjeslunch, afgetrapt met diverse algemene zaken en de mogelijkheid om het museum te bezoeken. De deelnemers kregen een afwisselend programma voorgeschoteld met ruimte voor vergaderingen, netwerken, inspiratiesessies en een afsluiting met borrel en diner.

High performing presteren?

Al jaren geeft Gerd-Jan Poortman – professioneel zeiler –  lezingen en trainingen. Daarbij gebruikt hij ‘we by me’, zijn eigen concept. ‘We by me’ bestaat uit vier stappen die samen de basis vormen om een ‘high performing’ team te worden (Forming – Storming – Norming – Performing).

Het concept begint bij het individu. Om een sterke samenwerking te smeden, is het belangrijk dat ieder individu in zijn kracht gezet wordt. Van daaruit wordt het high performing team vormgegeven. Teamwork is essentieel. Alleen als je als team opereert, kun je successen behalen. En dat geldt niet alleen op het water, maar ook in het bedrijfsleven.

Ruimte voor kennisdeling en netwerken

De vergaderingen van de clusters Bouw en Industrie wisselden elkaar af. Op het moment dat het ene cluster in overleg was, had het andere cluster de gelegenheid om het museum te bezoeken en deel te nemen aan de inspiratiesessie en vice-versa. Tijdens de vergaderingen kwamen verschillende onderwerpen aan bod. Zo werd er onder andere kennis gedeeld over thema’s als veiligheid, duurzaamheid en digitalisering.

Tussen de vergaderingen en inspiratiesessies door was er meer dan genoeg gelegenheid om in een ontspannen sfeer te verbinden, ervaringen te delen. Al met al dus een voortvarende start voor de Staalfederatie met deze nieuwjaarsbijeenkomst bij het Maritiem Museum.