Klik hier om het webinar van 8 maart 2023  terug te kijken.

Om EU-producenten een eerlijke markt te bieden, voert de Europese Unie (EU) per 1 oktober 2023 een Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) in.

Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM)
CBAM is een aanvulling op het bestaande Emission Trading System (ETS) en zal aanvankelijk de directe en indirecte CO2-uitstoot van diverse basisproducten bij invoer in de Europese Unie belasten.
Het betreft de basisproducten staal en ijzer, aluminium, meststoffen, elektriciteit, cement en waterstof en daarnaast een aantal hieraan gerelateerde halffabricaten en afgeleide producten.
De huidige lijst met basisproducten is niet limitatief en zal naar verwachting verder worden uitgebreid.

Ontdek de impact voor jouw organisatie én wat je kunt doen tijdens de gratis webinar op 8 maart 2023
Op 8 maart van 16:00 tot 17:00 uur organiseert Koninklijke Staalfederatie in samenwerking met NEVAT en FPT-VIMAG en EY een interactieve CBAM Webinar. Op het programma:

• Nadere toelichting CBAM verplichting
  • Beslisboom met implicaties voor jouw organisatie
  • Praktische tips voor een CBAM impact assessment

Welke aanpak en tools biedt EY om voor 1 oktober 2023 klaar te zijn? Meld je direct hier aan.

Achtergrond
Op 14 juli 2021 is de CBAM gepresenteerd door de Europese Commissie als onderdeel van het “Fit for 55”-pakket. De CBAM heeft als doel een gelijk speelveld te creëren tussen EU-producenten die onder het ETS belast worden voor de uitstoot van broeikasgassen en niet EU-producenten die basisproducten in de EU invoeren en tot nu toe niet worden belast. Via de CBAM wil de EU voorkomen dat de inspanningen van de EU om de broeikasgasemissies terug te dringen worden tenietgedaan door een toename van de emissies buiten haar grenzen als gevolg van de verplaatsing van de productie naar niet-EU-landen (dit wordt ook wel ‘carbon leakage’ genoemd). De CBAM geldt voor alle basisproducten die zijn geproduceerd in landen waarin de productie niet onderhevig is aan een Emission Trading System (ETS). De producten die binnen de scope van CBAM vallen worden geïdentificeerd aan de hand van douane classificatiecodes.
Meer weten over CBAM? Klik hier!

Verplichtingen
De geleidelijke invoering van de CBAM begint op 1 oktober 2023 met de start van de administratieve verplichtingen, waarbij voor de ingevoerde CBAM-producten directe en indirecte CO2-emissies op kwartaalbasis moeten worden gerapporteerd. Juist het verkrijgen van de benodigde gegevens om invulling te geven aan deze verplichting kan voor grote administratieve uitdagingen zorgen. Sommige bedrijven zullen in deze ontwikkelingen mogelijk aanleiding zien een marktoriëntatie te starten voor potentiële alternatieve toeleveranciers van binnen de EU. Ook kunnen er andere implicaties zijn die jouw inkoop- en supply chain afdeling gaan raken. Na de transitieperiode, zullen op 1 januari 2027 aanvullende administratieve en de financiële verplichtingen starten, waarbij voor import van de producten in scope CBAM-certificaten zullen moeten worden aangekocht. Per ton CO2-uitstoot (besloten in het ingevoerde basisproduct) moet één CBAM-certificaat worden aangekocht. De prijs van een certificaat wordt gekoppeld aan de beurswaarde van ETS en bedraagt nu ongeveer 90 euro. Het is de verwachting dat deze prijs de komende jaren sterk zal oplopen en daarnaast zal het niet voldoen aan de administratieve en financiële verplichtingen leiden tot het opgelegd krijgen van boetes.

Zelfs als je niet-EU basisproducten lokaal aankoopt, zal jouw leverancier hoogstwaarschijnlijk de door CBAM toegenomen kosten bij invoer doorbelasten in jouw aankoopprijs.

Wat te doen?
Het is niet de vraag of maar vooral hoe CBAM je business zal raken. Tijdens de interactieve CBAM Webinar op 8 maart van 16:00 tot 17:00 uur, die gratis is voor leden van de Staalfederatie, NEVAT en FPT-VIMAG, krijg je uitleg, praktische tips en informatie over mogelijke begeleiding bij de vervolgstappen die je met jouw organisatie wilt nemen. Meld je direct hier aan.

Ga naar de bovenkant