Maritiem onderzoeksbureau Drewy: “Crisis bij containervervoer en vrachttarieven”

13 december 2021

Op 15 november presenteerde maritiem onderzoeksbureau Drewry hun bevindingen over de ontwikkelingen binnen de containerlijnvaart tijdens een informatiesessie dat georganiseerd werd door VNO-NCW en MKB-Nederland. Containerrederijen verdienen fors aan de crisis, de wachttijden stijgen en de vraag blijft groeien. Hoe komt het weer in balans?

Containerrederijen verdienen dit jaar meer dan de twintig jaar daarvoor, zo schrijft het Financieel Dagblad op basis van de resultaten van Drewry. Rederijen behalen dit jaar naar verwachting een bedrijfsresultaat van 150 miljard dollar. Volgens Drewry is de containervaartmarkt dan ook chaotisch en zijn de vrachttarieven sinds 2020 maar liefst vijf keer gestegen. Niet alleen de tarieven stijgen maar ook de wachttijden. Het gemiddelde aantal wachturen voor een ligplaatsraam in de Rotterdamse haven ligt rond de 72 uur. Vorig jaar was dit in dezelfde periode 56 uur, dat een groei van 29% op jaarbasis betekend. De verwachting is dat de wachttijd in mei 2022 kan oplopen tot 4 dagen of langer.

Gevolgen Covid-19

Het verkeersvolume fluctueert en overweldigt het containervervoersysteem. De doosvolumes zijn niet alleen snel hersteld, ze zijn ook gestegen tot boven de huidige capaciteiten. Covid-19 heeft op veel gebieden gevolgen voor de toeleveringsketens. Denk aan de stop-start productie, lagere transportcapaciteit, verschepen van containers op de verkeerde plaats of zijn niet in staat om de haven te verlaten tot de sluitingen van enkele havens. Er moet dus wat gebeuren om het containervervoersnetwerk te verbeteren en opnieuw in evenwicht te brengen. Drewry voorspelt dat het containervervoer komende jaar niet aan de grote vraag kan voldoen, maar dat vanaf 2023 het tij kan keren.

Benieuwd naar de gehele presentatie, de problemen en de verwachtingen van Drewry? Download hier de presentatie.


Bron: Drewy